با همکاری و نظارت مرکز آموزش و ارتقای سلامت زیستا با شماره پروانه ۱۵۷۷۳۸-۳ از وزارت بهداشت
سفر فوقالعاده راهبر بودن در کار و کسب و زندگی
مجموعه کارگاههای به هم پیوسته، متنوع و مکمل دوره زینو، که توسط پدرام طالبیطاهر بنیانگذار خردگاه زینو طراحی و تدوین شده است، سفر فوقالعاده راهبر بودن به شکل ابراز طبیعی را طی ۱۲ ماه برای شما ممکن میکند.
پس از پایان دوره، خردجویان علاقهمند میتوانند از طریق کارگاه گواهینامه و نشان، برای دریافت گواهینامه معتبر پایان دوره زینو و نشان راهبری زینو اقدام نمایند. دسترسی و توانایی خردجویان، از طریق پرسشنامه و مصاحبه سنجیده و با آنها تا احراز صلاحیتهای راهبری مد نظر زینو همراهی میشود.
گواهینامه به صورت الکترونیکی صادر میشود و نشان فیزیکی راهبری زینو طی رویداد جشن تمامیت به متقاضیان تایید صلاحیتشده، اهدا یا در صورت نیاز برایشان ارسال میشود.
دوره زینو دارای بیش از ۱۶۸ ساعت آموزش مدون است که در ۴۲ کارگاه هفتگی (هر یک ۴ ساعت)، ۱۰ تست معتبر، جزوههای متعدد آموزشی مربوط به ادبیات موضوع، ۵۰ صدا و فیلم ترجمه شده علمی و مفهومی، فعالیتهای گروهی، بازیهای موضوعی، اجرای نمایش و تمرینات کاربردی متعدد و متنوع در ۷ بخش است.
جهت مطالعه توضیحات تکمیلی هر بخش، میتوانید تب مربوط به همان بخش را فشار دهید:
بخش ۱: فلسفه تحول و هنر گوشسپردن ناب
در کارگاه نخست دوره، در مورد فلسفه زینو که بر فلسفه هستیشناسی-پدیدارشناسی استوار است و ویژگیهای آن صحبت میکنیم و تمایزش را با مدل رایج آموزشی و دانشگاهی که بر پایه معرفتشناسی است، بیان میکنیم.
به طور ساده تمایز بین دنیای کشف که از طریق مواجهه و تجربه اول شخص و با ابزار دیدن کمقضاوت ممکن میشود را با دنیای دانش که از طریق تجربه سوم شخص و با مدلهای علمی شکل گرفته است، نشان میدهیم.
این تعامل یک دید بلند مدت را در مورد اینکه سفر تحولیتان چگونه خواهد بود به شما میدهد؛ ضمنا فضای یک هماهنگی، همسویی و همینطور یک قلمرو گفتگویی مشترک را شکل میدهد تا بتوانید طی دوره دسترسی به راهبر بودن را به عنوان ابراز طبیعی خودتان از طریق تمرینات اول شخص تجربه کنید.
در ادامه این بخش به موضوع محوری گوش سپردن میپردازیم. طی همه این سالها، کارگاه هنر گوش کردن همواره از بخشهای آغازین کارگاههای زینو بوده است. تا زمانی که گوش کردن خردجویان در سطح قابل قبولی نباشد، نمیتوانیم از دریافت عمیق مطالب و در نتیجه استفاده از مفاهیم در عمل، اطمینان داشته باشیم.
این کارگاه که بارها و بارها توسط پدرام طالبیطاهر و همکارانش برای افراد و سازمانها برگزار شده است، به طور محسوسی توانایی گوش کردن و سطح گوش کردن شما را افزایش میدهد؛ چنان که این رشد و اثرات فوقالعاده آن برای خودتان و اطرافیانتان کاملا محسوس خواهد بود.
استادی در گوش سپردن هرچند راهی طولانی است، میتواند زندگی و کار و کسب شما را متحول کند.
بخش ۲: انگاشتهای پیشفرض نهگانه ایرانی
در این بخش با استفاده از یک مدل تیپشناسی شخصیت که ریشهای دیرینه و ایرانی نیز دارد به شناسایی و کشف نگاه غالب، دیدگاههای تثبیت شده و انگاشتهای پیشفرض (Default Context) خود میپردازیم.
چگونگی شکلگیری شخصیت، یافتههای جدید عصبشناسی در این رابطه و تحول طبیعی ممکن یک انسان از طریق یک متدولوژی منحصر به فرد برای رهایی از شخصیت، از موضوعات محوری این بخش است.
علت استفاده از این مدل، قدمت، داشتن ادبیات دانشگاهی بینالمللی، نظریههای متنوع، رایج بودن در سطح جهان و فراگیر بودن تاثیر آن بر فرد، تعاملات و کار و کسب است.
از دیگر ویژگیهای متمایز این مدل شناختی این است که در مورد توسعه سطح استقرار و آگاهی نیز ادبیات مکتوب دارد و در عین حال موضوع منحصر به فرد بودن ذاتی انسانها را در مدل لحاظ کرده است؛ یعنی راه رهایی از پیشفرضهای هر فرد توسط خودش کشف میشود که طبیعتا با راههای دیگران متفاوت است.
شما در کارگاههای این بخش به لحاظ محتوایی روی مفهوم عمیق تیپشناسی شخصیت به شکلی حرفهای کار میکنید. در مواردی کاربرد صحیح مفاهیم اصیل با آنچه رایج شده کاملا متفاوت است؛ از این رو سعی داریم اصالت و ریشههای آنها را در این مجال منتقل کنیم.
این بخش در دوره زینو کاربرد اساسی و ویژهای دارد. ادبیات آن نیز توسط پدرام طالبیطاهر طی سالهای متمادی توسعه یافته است تا جایی که برخی از تستها و مفاهیم این کارگاه، در جهان مشابه ندارند. از طرفی مفاهیم این بخش پیوند کاربردی زیبایی با بخشهای آتی دارد.
بخش ۳: توسعه سطوح و فراتر از شخصیت بودن
توسعه سطوح، مسیر طبیعی رهایی از انگاشتهای پیشفرض است. ما با این قصد سراغ تیپمان رفتهایم که سطح استقرار در تیپمان را کشف کنیم و آن را توسعه دهیم. به زبان ساده موضوع اصلی این بخش پیدا کردن و حرکت کردن در مسیر طبیعی منحصر به فرد خودشکوفایی هر فرد است. تجربه سالها مشاهدات نشان میدهد سفر توسعه سطوح به شکل طبیعی طی دوره برای شرکتکنندگان آغاز میشود.
چندین تست و روش مختلف برای کشف سطح استقرار در دوره زینو وجود دارد که یکی از آنها تست سطوح است. این تست برای اولین بار توسط پدرام طالبیطاهر و تینا ملکی تدوین شده است و هیچ نمونه مشابهی در این زمینه وجود ندارد و با توجه به سالها استفاده از آن، از صحت بالایی برخوردار است.
با توسعه سطوح، امکان تصمیمگیری فراتر از شخصیت و کنش هماهنگ موثر نسبت به موقعیت ایجاد میشود. این در حالی است که مطالعات عصبشناسی نشان میدهد برای افرادی که بر توسعه آگاهیشان کار نکردهاند، تصمیمگیریها به صورت خودکار و ناخودآگاه، در واکنش به موقعیتها شکل میگیرد.
در ادامه این بخش با استفاده از نظریههای تیپشناسی بر ارتقای کیفیت تعاملات دو نفره کار میکنید. مطالعات بلند مدت نشان از اثربخشی این مدل در پایداری فضای خانواده و کار و کسب دارد.
همچنین از کاربرد ادبیات تیپشناسی در کار و کسب، به مفاهیمی مانند کار تیمی، تیمسازی و راهبری تیم با راندمان بالا میپردازیم. روی موضوعات محوری تعاملات و کار و کسب پایدار، جشن تنوع، هوش هیجانی، هوش معنوی و استفاده از خرد جمعی در تصمیمگیری و چندین مفهوم دیگر نیز با استفاده از بازی، تمرین گروهی و نمایش کار میکنیم.
بخش ۴: همفضایی، خلق و انگاشتهای نوپدید
از آنجا که جدایی محصول حضور شخصیت است، شما عملا با توسعه سطوح و فراتر از شخصیت بودن، امکان نزدیکی و همفضایی با دیگران و پدیدهها را به مرور فراهم میکنید. در این بخش همفضایی را تجربه میکنید و درمییابید که همفضایی، با خود تجربه همدلی و شعف عمیقی دارد؛ تجربه اکنون را به همراه میآورد؛ وضعیت ذهنی را در حالت پذیرا نگه میدارد؛ انرژی فوقالعادهای را آزاد میکند و عملا امکان خلق و یافتن پاسخ را از دل پدیدهها به وجود میآورد.
در ادامه این بخش، ادبیات و مفاهیم ستونها یا محورهای دوره راهبری موسسه ارهارد-جنسن (EJI) را به زبان ساده طرح میکنیم، بر آنها عمیق میشویم و آنها را تمرین میکنیم. جالب اینجاست که تا اینجای دوره برخی از این محورها به شکل طبیعی برای شما نهادینه شدهاند و استقرار باقی آنها نیز از اینجا به بعد مهیا میشود.
امکان خلق انگاشتهای نوپدید به شکل طبیعی، از استقرار ستونهای راهبری امکانپذیر میشود. در این بخش دوره از طریق مدلی توسعه یافته در زینو با شیوههای کشف (Discovery)، خلق (Create) و مواجهه (Emergent) به سراغ مفهوم انگاشتهای نوپدید (Created Context) میرویم و زمینههای دسترسی به هر کدام از آنها را بیان میکنیم.
در ادامه به نهادینه کردن انگاشتهای نوپدید و جایگزینی طبیعی آنها به جای انگاشتهای پیشفرض میپردازیم؛ درباره مفهوم عمیق نیت زندگی کار میکنیم و شما وارد دنیای جدیدی از زندگی و کار کردن میشوید؛ دنیایی که خودتان آگاهانه و بر اساس استعدادها و امکاناتتان خلق کردهاید.
این بخش از دوره یکی از متفاوتترین و پرقدرتترین بخشهای دوره است و از این زمان به بعد میتوان گفت شما به دنیای راهبری و تحول وارد شدهاید.
بخش ۵: کشف هدایای تولد و ابراز طبیعی وجود
شما در این بخش به لحاظ محتوایی روی ابراز طبیعی وجود و هدایای تولد خودتان کار میکنید و با کمک تستهای مربوطه شناخت بیشتری از هدایای تولدتان پیدا میکنید. در ادامه، حضور بیشتر تواناییها و استعدادهایتان را در زندگی و کار روزمره خود تجربه میکنید.
کشف و دسترسی به هدایای تولد و ذات خود، مرحلهای بسیار حیاتی در توانایی ابراز کردن وجود شما به صورت طبیعی محسوب میشود. این ابراز طبیعی مستلزم تجربه عمیق خودپذیری و شفقت به خود است که با تمرینات زیبای این بخش امکانپذیر میشود. از این رو با اینکه از ابتدای دوره زینو به طور غیر مستقیم به شفقت به خود میپردازیم، در این بخش ادبیات و مولفهای آن را شرح میدهیم و فرصت بیشتری برای انجام تمریناتش فراهم میکنیم.
دسترسی به ابرازهای موثر برای بیان خواستهها و انتظارات، ارائه بازخورد به موقع و به اندازه، تقدیر از دستاوردها و بسیاری ابرازهای ضروری دیگر، از مهارتهای اساسی زندگی و کار راهبرانه است؛ مهارتی که در هیچ یک از مقاطع تحصیلی آموزش داده نشده است.
در این بخش همچنین به شکل ویژهای به بیان ادبیات و تمرینات با موضوعات پرسشهای قدرتمند، بازخوردهای موثر، بخشش، قدردانی و بسیاری ابرازهای دیگر میپردازیم؛ با کمک مهارت گوش کردن امکان گفتگوهای موثری را ایجاد میکنیم و بستر لازم برای استقرار مدل تمامیت را که موضوع بخش آتی است، فراهم میکنیم.
این بخش بستر تمرینی مناسبی برای مشارکت خردجویان حین کارگاه فراهم میکند و در کیفیت تعاملات خردجویان با خود و محیطشان تغییرات چشمگیری ایجاد میشود. بسیاری از خردجویان، این بخش را اوج قدرت دوره زینو میدانند.
بخش ۶: من به عنوان یک انسان کلامم هستم
این بخش به مفهوم حرمت کلام یا تمامیت (Integrity) میپردازد. با اینکه تمامیت به تنهایی منجر به تحول نمیشود، سهم به سزایی در آن دارد.
استقرار تمامیت به عنوان یکی از مهمترین پایههای راهبری، فرصت بیشتری برای توسعه سطوح شخصیت در شما ایجاد میکند و در نتیجه بیش از پیش دسترسیتان را به راهبر بودن به عنوان ابراز طبیعی خود فراهم میکند.
بر اساس قانون تمامیت مایکل جنسن (استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد)، هر کجا چیزی درست کار نمیکند تمامیت وجود ندارد! این موضوع در ارتباط با صرف انرژی اضافی بابت موضوعات نیمه کاره گذشته، کیفیت تعاملاتمان با دیگران و سهولت پیشرفتهای کاری نیز صادق است.
پدرام طالبیطاهر تئوری اثباتی تمامیت را به صورت مستقیم از مایکل جنسن، در همایش راهبری موسسه ارهارد-جنسن (EJI) در کشور سنگاپور فراگرفته است. تجربههای متعدد آموزش این مفهوم به افراد و سازمانها در سالهای اخیر، این قابلیت را در زینو ایجاد کرده است که آن را به شکل صحیح و بسیار موثری انتقال دهد.
تئوری اثباتی تمامیت در زمینههای مختلفی در زینو توسعه یافته است. از آن جمله میتوان به تمایز جبران و کامل کردن برای یازگشت به تمامیت، همینطور قدمها و قلمرو زبانی مناسب برای جبران، توسعه و مکتوب کردن پوششهای تمامیت، تست تمامیت (که در واقع خروج از تمامیت را ارزیابی میکند) و مانند آن اشاره کرد.
تجربه ما از سالها آموزش تمامیت، قابلیت انطباق کامل این مدل با شرایط فرهنگی و اقتصادی ایران را تایید میکند.
بخش ۷: ذهنآگاهی، ناب دیدن و سومین توجه
در اين بخش به تدریج، ادبيات و تاريخچه ذهنآگاهی یا بهوشياری (Mindfulness) را مطرح میکنیم؛ فیلمهای مرجع را در این زمینه میبینیم و در مورد مفاهیم آن گفتگو و تمرین میکنیم. ذهنآگاهی که در ذات به هیچ وجه مفهوم تازهای نیست، تاثیرات تازه شناخته شده عملی و معتبر بسیاری دارد. با انجام تمرینات ذهنآگاهی، قابلیت دیدن هر آنچه هست و مواجهه با آن را در خود تقویت میکنیم؛ چرا که ناب دیدن تنها در وضعیت ذهنی ناب، بهوشیار، دلآگاه، توجهآگاه و پذیرا (Receptive) ممکن میشود.
در این بخش مدلی که در زینو برای استقرار تمامیت و تولید انرژی حیاتی مورد نیاز برای آن خلق شده است را تشریح و تمرین میکنیم. این مدل بر اساس آخرین مطالعات علمی بر سه پایه اساسی خواب طبیعی و کافی، خوراک سالم و پاکسازی و همینطور ذهنآگاهی و حرکات متقارن استوار است.
در چهار کارگاه نخست این بخش، طی برنامهای تدوین شده به استقرار این مدل و هر سه پایه ذکر شده در آن میپردازیم و نمونههایی از تمرینات ذهنآگاهی، قلبآگاهی، شفقت به خود و چیکنگ (دانش تولید و هدایت انرژی حیاتی) تجربه میکنید.
در ادامه این بخش یک فیلم بلند میبینید و چشماندازی واقعی از سختیها و در عین حال شعف طی مسیر برایتان به تصویر کشیده میشود. سپس در خصوص ادبيات تغيير توجه از موقعيت قربانی به جنگجو و پس از آن به استادی گفتگو خواهيم كرد. فیلم فرصتی برای دیدن و تمرین از دریچه مفاهیم مربوط به آن است. شما در نهایت موقعیتهای کار و کسب و زندگی خود را از همین منظر ارزیابی میکنید و برای تحول موقعیتهای لازم آماده میشوید.
مسیر راهبری راهی آهسته و پیوسته است که گاه دشوار به نظر میرسد. چنانچه بتوان دشواریاش را بخشی از سفر دید و با آن همنوا شد، راه آسودهتر و روانتر طی میشود.
در حال حاضر تمامی کارگاهها با مربیگری پدرام طالبیطاهر که از اعضای رسمی فدراسیون بینالمللی کوچینگ (ICF) و کوچ حرفهای مورد تایید (PCC) این فدراسیون و همینطور مربی رسمی ذهنآگاهی (Mindfulness) و برنامه کاهش استرس بر اساس ذهنآگاهی (MBSR) است، برگزار میشود.
در اینجا میتوانید برخی از تقدیرنامههای اهدا شده را ملاحظه فرمایید:
شرکت سفرهای علیبابا
شرکت مارگارین
© ۱۴۰۱ | تمامی حقوق مادی و معنوی وبسایت و سامانه آموزش، متعلق به پدرام طالبیطاهر با نام برند خردگاه زینو است؛ همچنین تمامی دورهها، برنامهها و کارگاهها با همکاری و نظارت مرکز آموزش و ارتقای سلامت زیستا با شماره پروانه ۱۵۷۷۳۸-۳ از وزارت بهداشت برگزار میشود و امکان صدور گواهینامه معتبر وجود دارد.